28 September 2012

Menghargainya!

                                                              *kredit*



Hatinya sebak seketika..
Teringat kembali apa yang terjadi..
Tiada siapa yang bersalah..
Tetapi..
Hatinya merasakan sakit ketika membacanya..
Disaat itu dirinya telah mendapatkan kemenangan..
Usahanya berhasil..
Dizalimi anggotanya..
Tika melaksanakan tanggungjawabnya..
Kesedihan menyelubunginya..
Dimana kegembiraan yang harus dirasainya..
Tika itu..

Dirinya menghargai dan menerima teguran itu…
Tetapi…
Janganlah mengaitkan orang yang dicintainya..
Kerna keadaan yang berbeza
Kamu mendapatkannya..
Rumah yang kuat pada tautannya..
Yang sentiasa disisi..

Tetapi dia…
Sejak kecil dia sudah kehilangan..
Dimana tika itu dirinya amat memerlukannya..
Bimbingannya, belaian, perhatian dan kasih sayang..
Tetapi, dirinya tidak berkesempatan..
Pernah dirinya mempersoalkan..
Kenapa dan mengapa
Dirinya tidak memilikinya 
Rumah yang sempurna..
Seperti yang lainnya..
Namun, kini dia mengerti..
Ada yang lebih susah darinya
Sekurang-kurangnya dirinya 
Dapat melihat, memeluk,mengucup walaupun seketika cuma..
Diri kamu beruntung dapat merasainya..


Dirinya agak goyah
Bila ada yang membicarakannya..
Baginya..
Biarlah apa yang dilepaskan..
Ditujukan untuknya bukan buat mereka..
Hatinya menjadi sebak..
Permatanya berterusan menitik..
Bukan dirinya tidak menerima perhatian itu..
Tetapi, bukan dengan cara begini..
Yang menyentap qalbinya..

Yang pasti..
Kamu istimewa dalam hidupnya..
Sentiasa ada tika susah mahupun senang..
Dirinya telah memaafkan sebelum dia memintanya..
Tiada sekelumit perasaan marah dihatinya..
Dirinya telah memaafkan…
Kamu terlalu istimewa baginya..
Disebabkan itu, dirinya berbuat begitu..
Tidak mengatakannya..
Kerna dirinya tidak sanggup melihat dia merisaukan, memikirkan dirinya..
Dan airmatanya tumpah!
Dirinya tidak sanggup melihatnya..
Biarlah dirinya sendiri yang mengalaminya..
Tetapi bukan kamu..
Yang telah memenuhi ruangan hidupnya..

Disaat dirinya mengetahui..
Dia akan melepaskan tangan itu..
Qalbinya memberontak..
Janganlah kamu melakukan ia..
Dirinya juga belum layak untuk menjaganya..
Namun..
Berharap dapat menjaga bersama-sama..
Dia menjaga kamu dan sebaliknya..
Hasrat itu dipendamnya..
Mengharap dia merasakan jua.
Dirinya menghargai dan menerima teguran itu..

Arau Perlis
2030

26 September 2012

Maaf.............


                                                            *kredit*


Ya Rabb..
Dia telah menzalimi disekelilingnya..
Sehingga ada yang begitu merisaukannya..
Menitiskan airmata kernanya..
Meluangkan waktu untuk bersamanya..
Sanubarinya hanya mampu mengungkapkan maaf..
Tapi tidak pada zahirnya..
Maaf untuk persoalan kalian yang tiada jawapannya..
Dirinya sendiri tiada jawapan tersebut..
Dan hanya mampu membisu apabila ditanya..
Mungkin itu yang terbaik baginya..
Maaf, dan maaf untuk berapa kalinya..
Hanya itu..


-Maaf-
Arau Perlis
1900






25 September 2012

Sekali lagi!

                                                               *kredit*


Sekali lagi..
Dirinya di uji sang penciptaNYA..
Dan dirinya terus rebah..
Dirinya tidak pasti samada dia akan mampu berdiri semula..
Kerna usahanya..
Seperti pasir yang berterbangan..
Samada jatuh ke tanah atau sebaliknya..
Disaat orang lain jatuh..
Dirinya mampu memberikan nasihat, kata semangat..
Tetapi bila dirinya..
Hanya mampu mendiamkan seribu bahasa..


Sekembalinya dia..
Sekelilingnya menembaknya seribu persoalan..
Dirinya hanya mampu tersenyum..
Senyuman yang begitu pahit dirasainya..
Dan hanya ungkapan maaf yang lahir disudut hatinya..
Maaf untuk persoalan yang tiada jawapannya..
Kerna jawapan itu..
Hanya akan menambahkan luka qalbinya..
Qalbi yang ingin dirawatnya..
Kata qalbinya yang akan merasuk dirinya ketika dirinya jatuh..
Akan bertindak diluar garisannya..


Sekali lagi..
Dirinya hanya mampu bersimpuh..
Air mata ditahannya daripada mengalir..
Kerna dirinya tidak ingin temannya memandang simpati..
Melihat dirinya lemah..
Dan dirinya membawa diri..
Berada dialamnya sendiri..
Dirinya ingin menghabiskan dengan penuh gah..
Ingin mendapatkan hasil yang terbaik..
Istimewa untuk dicintainya..


Disekelilingnya berterusan menghulurkan tangan..
Namun bagi dirinya..
Sebelum dia menerima huluran tersebut..
Dirinya harus membantu empunya diri..
Semangatnya kian pudar, ketabahannya makin merenggang..
Dilihatnya temannya yang sedang bersuka ria..
Manakala dirinya mengejar masa..
Melaksanakan tanggungjwabnya..
Timbul perasaan cemburu dihatinya..
“Itu rezeki mereka”, hati memujuknya..


Sekian lama dirinya dapat bangkit..
Setelah dirinya terumbang ambing..
Dikuatkan hatinya..
Belum lama dirinya kukuh untuk bertahan..
Badai lembut menerpanya kini..
Membuatkan dirinya tersungkur pada pautannya..
Lalu dilepaskannya permatanya yang telah lama bertakung..
Dan kepada ya Rabb, dia mengadu..
Danbo sebagai persinggahannya..
Sekali lagi..


Ya Rabb..
Tetapkanlah niat lillahita’alanya..
Berikanlah dia kekekuatan dan ketabahan..
Jangan biarkan dirinya..
Leka dengan tanggungjawabnya…
Menbuatkan dirinya alpa untuk melaksanakannya..
Sehingga mengorbankan masanya..
Kerna apa yang dilakukannya adalah ibadah jua..
Dan mengharapkan dipermudahkan urusannya..
Hanya itu..




-Sekali lagi-
Arau,Perlis
1400

19 September 2012

Jauh dimata, dekat dihati~

                                                                *kredit*


Ukhuwah itu indah sekiranya berlandaskan syariatNYA..
Bertemu dan berpisah keranaNYA..
Buat pertama kalinya dia merasainya..
Walhal airmatanya begitu mahal..kerna dirinya sukar untuk menangis..
Tempoh perkenalan mereka begitu singkat berbanding dengan temannya yang lain..
Namun dirinya merasakan seolah-olah tali itu telah kuat simpulannya..


Pada mulanya..
Ukhuwah mereka berlandaskan tanggungjawab..
Namun..
Masa yang merubah segalanya..
Titian yang dibina semakin kukuh pahatnya..
Ada masanya ia rapuh seketika..
Angin lembut memberi salam..
Malah, ombak turut menyinggahi…
Untuk menguji tembok persahabatan..  
Yang dicemburui disekeliling mereka..
Dan sehingga kini..
Jalinan mereka masih tegak berdiri di garisannya..
Mengharapkan ia terus bertahan walaupun onak duri menerpa..

Perasaan merindui ada dihatinya ketika berjauhan..
Jurang yang memisahkan beribu batunya..
Dipisahkan hak milikNYA..
Untuk melaluinya, mengambil masa..
Disaat pena ini berbicara,
Hatinya turut menangis..
Permatanya telah lama membanjiri bumi..
Qalbinya meronta untuk dirawat..
Walhal baru bersua muka dan menghabiskan masa bersama..
Melepaskan kerinduan yang dipikul..
Dan kasih sayang mereka semakin bercambah mekarnya..
Membuatkan permatanya menitik saat berpisah..
Mengharapkan diberikan kesempatan lagi..


Segala memori bersama masih segar di ingatannya..
Namun, kini segalanya hanya tinggal kenangan..
Kenangan terindah yang sentiasa terpatri di hatinya..
Buat kamu, genggamlah di ingatanmu..
Kita memang jauh, namun dekat dihati.. :)


-Jauh dimata, dekat dihati-
0300am

18 September 2012

Hatinya menangis~

                                                                 *kredit*



Ya Rabb..
Apa yang telah dilakukannya..
Satu ayat yang begitu menusuk qalbinya..
Dirinya yang memulakan, membesarkan dan menambahkan api yang kian marak itu..
Tika dia membacanya, perasaan bersalah terus menyelubungi diri..
Dirinya tahu, penyesalannya tiada guna lagi..semuanya telah berlaku sekelip mata..
Dan itu adalah kekhilafan dirinya sendiri!
Kalimah maaf hanya mampu terucap dibibirnya..
Untuk menzahirkannya, dirinya merasakan ada tembok menghalanginya..



Ya Rabb..
Dirinya hanya melakukan apa yang termampu sebagai merawat qalbinya itu..
Tetapi itu hanyalah luarannya..
Dalamannya???
Hatinya menangis menyimbah bumi..
Disaat dia membacanya..
Tangannya berketar-ketar, badannya menggigil, permatanya berterusan menitik..
Segala perbuatannya menjadi kaku..tutur bicaranya hanya sepatah..
Di fikirannya, hanya memikirkan apa yang harus dilakukannya..




Ya Rabb..
Perbuatannya telah melepasi garisannya..
Hatinya menangis lagi..
Hanya itu yang mampu dilakukannya..
Dirinya melepaskan tanpa mempedulikan sesiapa..
Biarlah…
Dia mengharapkan sebuah keampunan yang bernilai harganya..
Namun, dirinya tidak layak untuk mendapatkannya!
Kesalahan besar yang sukar untuk dimaafkan oleh sesiapa..



Ya Rabb..
Dirinya malu pada diri sendiri..
Terutamanya kepada si dia..
Disaat penanya menulis tika ini..
Airmatanya turut menemani..
Mengharapkan suatu kemaafan…



-Hatinya menangis-

0100am

10 September 2012

Cerita Danbo 2..





Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh dan salam sejahtera.. :)

Kita bertemu kembali di dalam cerita danbo..hehe
Alhamdulillah.. :)

Persoalannya:
-Bagaimanakah khidupan Danbo slps program KBM?
-Apakah yg Danbo ingin cari sbnrnya?

Maka, program yg berlangsung 3 hari tlh mlabuhkn tirainya..Sebaik sahaja sampai di rumah, Danbo merasakn keadaan disekeliling bgitu asing dgn dirinya..saat2 indah di KBM, bputar-putar difikirannya pdhal Danbo br smpai di rumah..

Tepat 6.30pm, azan maghrib berkumandang..ada perasaan sayu dihati Danbo saat mndgrnya..Danbo merasakn titik2 jernih mula jatuh ke pipinya, dan terus bangkit dr tmptnya lalu mngambil wudhu dgn niat dihatinya untuk melaksanakn perintah Allah yg sblm ini Danbo melakukan sambil lewa..

Usai shj solat, tiba2 Danbo mnangis.. Danbo mrasakn ada ktenangan dn kdmaian dihati..sblm ni, Danbo slalu berasa kosong dn sunyi..dsbbkn itu, Danbo mlakukn xtvt jahiliyahnya, dgn hrpn akan dpt mbuang perasan yg mbelenggu hati Danbo, pdhal xtvtnya itu hnya mnambhkn dosanya.. :(
 dn Danbo tahu apa yg hrus dilakukannya slps ini…

**************

Danbo cuba utk brubah sdkt demi sdkit..dn ktika itu rkn2 baiknya turut ingin berubah..alhamdulillah..
Di saat Danbo mmerlukan bimbingan, akak2 fasilitator dr KBM dtg dgn mnawarkan utk ikut “usrah”..tnpa bfikir pnjg, Danbo dn rkn2 trus trima twaran tsbut..buat ptma klinya, Danbo dn rknnya join usrah dmna Kak Irah, Kak Zeti dn Kak Ilani sbg murobbinya..mereka jugalah yg sntiasa mbri nsihat, dorongn kpd Danbo disaat Danbo hmpir jtuh..sbb pd awlnya, Danbo xkuat utk brubah..dgn org disekelilingnya, umpatan dn ejekan yg kdgrn di telinganya..nmun, kkak murobbinya slalu ada dibelakangnya dan stiap mgu Danbo tetap setia dgn xtvt usrahnya..malah, kakak2 usrahnya x pnah lupa utk ajak Danbo utk ikut xtvt Islamik yg lain..alhamdulillah..tanpa sdar, result spm pn kuar.. Danbo dtwarkan blajar di sbuah universiti tmpatn yg dpisahkan laut china selatan..rkn2nya yg lain, ada yg smbung dimaktab, kolej dn tingkatan enam..ksemuanya blainan tmpat..

Dn pd mlm itu adlh usrah terakhir Danbo sbb lusanya Danbo akn brangkt ke sna..suasana agak pilu saat itu..Danbo dn rknnya hnya mndiamkn dr..kakk2 usrahnya hnya trsnyum wlupun ia klihatan pahit..kkak2 usrahnya mberikn nsihat yg trakhir dn Danbo cuba utk x mngis..rkn2nya yg lain ada yg mnitiskn airmata.. Danbo mlihat kkak2 usrahnya sorg dmi sorg..dlhtnya Kak Irah yg slalu nsihatkan Danbo utk keluar dr kpompong pndiam..hehe..Kak Zeti, dgn prngai gila2nya yg mncuit hti dn Kak Ilani dgn klembutannya dn wjh yg comel..hehe.. Danbo psti, akn mrindukan saat2 bersama..dgn xtvt usrah, mndi air trjun, mkn steamboat, jungle treckking (x smpai sparuh jln, Danbo dh semput..huh!)dn byk lg.. :)

Hmpir lima thn blalu, smua tlh bwk haluan msing2..kak Irah smbg master di Ireland..kak Zeti dh bkhwin dn mnetap di Oman dgn suaminya..kak Ilani still maintain di mlng bintulu..hehe..Danbo???alhamdulillah, prubahan Danbo masih kekal dn bhrp utk mnjdi yg lbh baik dr yg terbaik..insyaAllah. 


                                                * TAMAT*


Dgn ini, cerita Danbo pn dh smpai ke penghjgnya..apa yg pnulis ingin kongsikan, hidayah milik Allah..x smua yg dpt mperolehinya..Danbo bertuah krana slh sorg insan yg terpilih..alhamdulilah..

p/s: yg baik, dtgnya dpd Allah dn yg khilaf adalh dr pnulis sndiri.. :)

Wasalam.

7 September 2012

Danbo!




Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh dan salam sejahtera.. :)

                 Dah bersarang dan berhabuk blog pnulis ni..Huh!..
Tanpa sedar, penulis dh menzalimi byk pihak terutamanya blog ni sendiri dan pembaca (ada ke?tetttt!)..Sbbnye???. Agak lama pnulis x mencoret, merapu, merepek dan sebagainya la..hehe (tbe2 blur, xtau nk tulis pe!).

Dlm erti kta lain, “x update”..pnulis agak sibuk nk siapkn tugasan yg mmerlukan perhatian dn komitmen yg spnuhnya dr pnulis..(cewah! skemanyer..hehe)
Pape pun,bg phak yg terlibat pnulis memohon maaf kerana telah menzalimi kalian..maafkan pnulis, ye! :)


       Dimulakan Bismillahirrahmanirahim..(mengela nafas pjg!)..OK!
Pada suatu hari..tettt! (cik nur, straight to the point!)..maaf2, dh lma x mnulis begini la jdnye, merapu je..hehe

5 thn yg lps…..

      Ada seorang gadis yg lebih dikenali sbg Danbo(bkn nama sbnr).. :)
Bila disekolah, Danbo spt pljr Islam yg lain..memakai tudung, anak tudung dn sbgnya (dsbbkn peraturan sekolah!)..Tetapi, abs je wktu sekolah Danbo scara automatik berubah 360 drjah!,,Bila keluar, Danbo “membalut” bknnya “menutup” aurat (ada pbezannya ye!)..ble rjin, Danbo akn pkai tdung itupn xspnuhnya..bts pgaulnnya pn agak mnyimpang..Solat?jgn ckpla..mmg xcukup 5 tiang utk rumahnya..kdg2 buat, itupun mcm ayam belatuk je..(cmne ek ayam belatuk?hehe..)bla tlupa, Danbo tinggalkn cmtu je tnpa ada rsa bslh pd dirinya..jahiliyahnya diri kmu, Danbo.. :(((((((((((((((


  *Tba2 trunnya hujan lebat*

Tanggal 25/7-27/7/2007,mrupakan tarikh keramat utk Danbo!..Ini kerana…..

Pada  trikh tsbt, smua pljr form5 diwjibkn ikt xtvt sekolah yg diberi nama “KBM”..pd mulanya, Danbo dan kwn2nya, mrungut dan protes utk x nak join program tsbt..namun,bila pngetua mgumumkn ‘kehadiran wajib’, jd nk x nk Danbo tpksa ikt gak tnpa kerelaan hatinya..

Saat kakinya melangkah dn mnempatkn diri dlm program tsbut, tdpt bbrp org ppuan (fasilititator KBM) yg mnunggu di muka pintu..bla Danbo msuk, tbe2 slh seorg dpdnya menyalami, memeluk dn mengucup ppnya sbg tnda perkenalan..Danbo kaku sketika, krna itu adlh ptma kalinya dirinya diperlakukan bgitu..dan Danbo mrasakn suatu perasaan aneh dlm dirinya..sblm program bmula, Danbo mmerhatikn sekelilingnya..tanpa sdar, Danbo mrenung kearah semua ppuan td.. Danbo melihat dr ats smpai kebwh..ksmua ppuan2 tsbt, ditutupi dgn baju labuh, sluar longgar, memakai stokin dan disaluti tdung bulat,dn tudung bdang 60 (agk berbeza dgn diri Danbo)..Cantik! kta Qalbinya..sekali lg, tmbul perasaan aneh dlm dirinya yg sukar utk Danbo gmbrkn dn tfsirkn..Danbo hnya mampu mngeluh..

Program KBM pn bermula...
Program tsbut diketuai oleh abg Hafiz dan kak Insyirah (dr semenanjung). Pada awalnya, Danbo dh set kt mind bhwa spnjg program berkenaan, adlh pngalamn yg “BOSAN”..dn sangkaan tsebt sma sekali “MELESET” sma sekali! Bg Danbo, program KBM adlh “OSEM”..alhmdulillah :)

Antara pengisian dlm KBM ialah:

       -Knowing Me Knowing You
  -Inteam-
           -Badan Cergas Otak Cerdas-
          -Meniti Angin Malam-
          -Kini Dan Hijrah-
         -Menuai Kasih Menyemai Sayang-


Mesti ada yg tertanya-tanya knp penulis cuma senaraikan pngisian spnjg program KBM ni, kn?Alasan pnulis mudah je, spnjg berada dlm program tersebut pelbagai perasaan dan pengalaman yg pnulis lalui, dmna xpnah dpt dmna2 pn..jd, agak sukar utk pnulis gmbrkn situasi berkenaan..hehe..tp, apa yg pnulis blh kongsikn, stiap pngisiannya psti akn dibnjiri dgn airmata x kira pljr ppuan mahupun lelaki..kalo bleh tadah, mesti berbesen2 dh n tisu xtaula brp kotak dh abs..hehe..Dan pnulis sarankn, skiranya program KBM ni ada kt tmpt korg, baik join..mmg osem,insyaAllah!..

*cik nur, kmu x terangkn pn KBM tu pe..*

Ha ah, kn..tlupe plak nk gtau KBM tu pe..hehe..maaf2..KBM tu stand for “Keindahan BersamaMU”..

Keindahan Bersama Mu
Untuk sama-sama merasai
“Indahnya bersamaMU ya Allah
 Indahnya bersamaMU ya Rasul
Indahnya bersamaMU ya Sahabat”
                                                           *kredit*

Jap..cik nur, mcm tgantung je cta Danbo ni?huhu..Ya, cta Danbo ni blm hbis sbnrnya..insyaAllah akn ada ksinambungannya..(cewah, mcm drama la plak..hehe)..Doakn pnulis supaya rajin utk mnulis ye..amin, insyaAllah.

p/s: tunggu sambungannya ye wpun ‘penantian itu satu penyiksaan’..hehe
Sabar itu indah.. :)