30 April 2012

Masih mencari~

                                                                              *kredit*


Situasi: Seorang pelajar mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke tempat yang jauh dari tempat asalnya. Namun, dia tabahkan hati dan mengambil keputusan untuk menerima tawaran tersebut. Pada mulanya, dia agak sukar untuk menyesuaikan diri di tempat tersebut kerana tempat tersebut agak berbeza ditempat asalnya, dimana cara hidup, suasana dan pegangan agama yang amat berbeza sekali. Dari tahun ke tahun, pelajar berkenaan dapat menerima keadaan tersebut dan telah jatuh hati pada tempat tersebut dan setiap kali cuti semester,dirinya pasti merindui tempat tersebut walaupun dirinya berada di tempat asalnya tika itu.

Persoalannya:
1. Adakah anda pernah mengalami situasi di atas?
2. Kalau ya, apakah yang anda lakukan?

                     ..Penulis ingin berkongsi pendapat dan pandangan bagi situasi diatas. Mungkin diantara kita ada yang pernah mengalaminya (wallahuallam)..

         ..Bagi penulis, apa yang membuat pelajar tersebut jatuh hati dengan tempat tersebut adalah suasana disekelilingnya..Contohnya, selama pelajar berkenaan belajar ditempat tersebut,beliau dikelilingi dengan suasana baru dan orang-orang yang baik (insyaAllah). Manakala bila berada ditempat asalnya, pelajar tersebut akan menguatkan dirinya untuk menghadapi suasana yang amat berbeza dimana pelajar tersebut telah biasa dengan suasana ditempat lain. Penulis rasa, pelajar tersebut akan  berfikir dan merasakan adalah lebih baik berada ditempat tersebut berbanding ditempat sendiri. Dan selalunya kita akan sering mendengar bahawa tempat sendiri adalah lebih baik, bukan? bagi penulis, mungkin pelajar tersebut telah biasa dengan suasana ditempat tersebut dan apabila kemabali ditempat asalnya, pelajar berkenaan sukar untuk menyesuaikan diri dan mungkin memerlukan masa untuk menerima suasana yang baru.


…..Dan jawapan penulis pada persoalan tersebut ialah:
Abdullah bin ‘Abbas dan Anas bin Malik berkata: Bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda, “Seandainya seorang anak Adam (manusia) mempunyai suatu lembah emas, pasti dia ingin mempunyai dua lembah. Tiada yang dapat menutup mulutnya (tidak ada yang dapat menghentikan kerakusannya kepada dunia) kecuali tanah (maut) dan Allah berkenan memberi taubat kepada sesiapa saja yang bertaubat.” (Bukhari & Muslim)
*kredit*
Dengan ayat diatas, mungkin ada yang dapat memahami maksud tersirat ataupun sebaliknya. Bagi penulis, pelajar tersebut mengalami situasi tersebut adalah KEMUNGKINAN dirinya tidak berasa bersyukur. Mungkin ada yang tertanya-tanya apa kaitannya situasi diatas, dengan BERSYUKUR?
Pada pendapat penulis, apabila kita bersyukur apa yang Allah telah berikan kepada kita,insyaAllah hati kita akan tenang.. :)
..Situasi diatas ada menunjukkan bahawa pelajar tersebut selalu berasa tidak tenang dan kemungkinan wujudnya perasaan tidak bersyukur pada dirinya..
                     ..Jika dilihat sudut positif, suasana yang berbeza dialami oleh pelajar tersebut mungkin ada hikmahnya..ya! mungkin ada hikmahnya kita tidak tahu kerana setiap perancangan  Allah adalah lebih sempurna.. :)


*yang baik datangnya daripada Allah, dan yang buruk adalah dari kekhilafan penulis sendiri*

 ::: Secara jujur, penulis masih mencari jawapan bagi situasi diatas. Jawapan yang penulis kongsikan ini belum dapat memuaskan hati penulis sendiri kerana penulis merasakan ada jawapan yang lebih baik. Dan sekiranya penulis telah menemukan jawapan yang penulis kehendaki,penulis akan berkongsi untuk semua..insyaAllah.

Holiday as a babysitter.. :)


                                                                       *kredit*

           Alhamdulillah baru berkesempatan untuk menulis..hehe..xde idea sbnrnya (dlm erti kta lain, “mls”..hehe)
..Lps je abis final xm bln march hr tu, mmg dok umah je,tp lbh kurg sminggu je la..pas tu, g umah makcik plak..plan nk dduk skjap je, last2 lbh kurg sebulan gak stay n jd “babysitter” jap..hehe
…best gak jga budak kcik ni,wpun pnat nk lyn karenah budak2 ni..tp, smua kpenatan tu akan hilang ble tgok snyuman, gelak tawa budak2 ni..budak kcik yg pnulis jga adlh anak buah iaitu anak bongsu kpd makcik pnulis..nma dia “MOHD AZIF ASHRAF”, tp org umah pnggil dia “ajib”..hehe

 
..hurm…sng je nk lyn karenah si ajib ni..kalo dia nk tido, just letakkn dia kt katil, bg susu+bntal busuk+tuala..si ajib ni cma akn tdo bla da lgu..so, tme dia still baring2 lg, pnulis akan pasangkan lagu smpai volume tu kuat..hehe
tp, slalunya emak si ajib ni akn psg lgu hindi spy cpt tdo..tp, mmndangkn pnulis ni xda lgu hindi, pnulis akn psg lgu korea..hehe..nsib bek ajib ni tdo gak..tp, kdg2 pnulis yg akn tdo dlu brula si ajib ni tdo..ha3..
..psamaan si ajib ni dgn pnulis,adlah “mata”..hehe..ble pnulis bwk si ajib ni jln2, org akan anggap ajib ni anak pnulis..hehe..so, skrg ni pnulis anggap cmtu gak.. :)
..skrg ni, pnulis dh xleh nk tgk tangisan, gelak tawa n senyuman si ajib ni,sbb pnulis dh blik umah (rndu kt ajib..hehe)..so, ble rndu ajib ni pnulis akn tgk gmbr n video2 dia, trubat la sikit rndu tu..hehe.. ;)

..ble dh blik umah ni, plan nk keja kjap sblm start praktkal nti..dan alhamdulillah sgt2, result exam kali ni ok..ble dh tgk result, pnulis mnangis kgembiraan..wpun hepy, tp da sdih gak disitu..huhu

                                                    ..pa2 pn, pnulis bsyukur sgt2.. :)
…ble dh tau result ni, bru la pnulis leh plan nk wat pe..sblm ni, still ragu2 lg nk wat kputusan tkut xmnjadi..dn ble stu tlh slesai, barula leh smbung yg len..insyaallah..(kita cuma merancang dan sebaik mana pun kita merancang, perancangan Allah adalah lebih baik dan sempurna)
   ..sblm ni, pnulis tringin sgt nk g mlaka tp byk sgt halangan..dn pnulis hrp kali ini pnulis leh g mlaka..tringin sgt nk g..huhu..(plan nk g lps rya,blik utk viva nti..insyaallah..)
*so,sape2 yg dok mlake tu nti jd pmandu plancong pnulis ye, nti blnja “mcd”.. :P