23 Julai 2011

Dah lama x mnulis..


..hurm..dh lama pnulis x coret pa2 kt blog ni..@ erti kata lain update blog..huhu~

..kdg2 tu, pnulis on9 gak tp mls nk mnulis ..huhu.. (sory!)
..nk cta pa ek???..

..lps je abs praktikal JUPEM, pnulis trus msuk ke sem 5..mmg xde cuti laa..pas kuliah 7 mgu, baru la ada cuti mid sem..tp, cuti mid sem ni pnulis x balik Sarawak, tp holiday kt KELANTAN..huhu..insyaAllah, raya nanti baru blik..huhu..


..bez gak la holiday kt KELANTAN ni..byk gler shopping..(duit pun byk abs)..hehe
Before g KELANTAN ni, pnulis plan nk stay kt umah fmily angkat je..tp, tba2 je nk jln2..so, pnulis n kwan pnulis ni (NURHANIS SYAZLIA BT HASSHIM)..decide nk g kelntan..kt kltn ni, kteorg dok umah nab @ dikenali NURUL NABILA BT EZANI..mula2 dok umah nab ni, mmg asyik kna jamu mkn je..pnulis pa lg, bedal je la..huhu..plan nak diet, xjd,..huhu..


Pnulis dok umah nab juz 4 hari je..pastu g umah kwn yg sorg lg iaitu NURUL SYAZANA BT MOHAMED @ kteorg panggil dia “CIK NA’..huhu..


Kt klntan ni, tmpat yg kteorg gi..”wakaf cek yeh”, ‘mondok’, ‘kb mall’, ‘pasar siti kadijah’, ‘pantai cahaya bulan’, ‘cheng ho’..mmg bez la..kt kb mall, pnulis da gak la beli jubah utk rya..(smpai gak hajat pnulis nak beli jubah..hehe)..pastu, pnulis n member yg len g borong tudung..hrga tudung kt klntn ni lbh kurg sma je kt perlis.. :)


Selain tu, makanan kt klntan mmg byk beza la ngan tmpat pnulis..huhu..pnulis pun try la mknan tradisional klntn ni sprti laksa (kuah santan), kuih cek mek molek n byk lg la..



..gmbr2 pat nk upload la, cos line ni problem ckit..(Sory!)

Adab - Adab Pergaulan.



              Dipetik daripada Kitab Mau'izatul Mu'minin, karya Imam Al-Ghazali

       Jika kamu ingin berbual secara baik dan sopan, maka ikutilah petunjuk-petunjuk ini :


     Hadapilah kawanmu atau musuhmu itu dengan wajah yang menunjukkan kegembiraan dan kerelaan serta penuh kesopanan dan ketenangan. Jangan sekali-kali kamu menampakkan sikap angkuh, sombong dan berasa tinggi diri. Rendahkanlah dirimu tapi bukan kerana perasaan kurang harga diri. Dalam segala hal, letakkan menurut ukuran yang pertengahan, sebab sesuatu yang berlebihan dari segala macam perkara itu pasti tidak baik dan tercela.




     Jangan gemar melihat di kedua sampingmu, kanan atau kiri. Jangan pula banyak menoleh ke mana-mana. Jangan pula terlampau tajam memandang orang lain. Jikalau engkau duduk, maka janganlah seolah-olah sebagaimana orang yang tidak tenang duduknya dan seperti orang yang hendak melompat-lompat sahaja.




     Usahakanlah supaya dudukmu itu sentiasa tampak tenang, kata-katamu selalu teratur dan tertib. Dengarlah hati-hati percakapan orang yang ada di mukamu, tanpa menunjukkan kehairanan yang amat sangat. Jangan pula engkau biasa meminta orang lain mengulangi perbicaraannya. Jikalau ada hal-hal yang mentertawakan, maka diamlah secepat mungkin.



     Janganlah dalam bercakap-cakap itu engkau membanggakan dirimu sendiri,anak-anakmu, rambutmu, karangan-karanganmu atau apa sahaja yang engkau anggap suatu keistimewaan dalam dirimu atau keluargamu.



     Jikalau engkau berdebat, pegang teguhlah kesopanan.Janganlah engkau

manusia yang bodoh dan tolol oleh orang lain, terutama oleh lawanmu. Jauhkanlah sikap tergesa-gesa, fikirkanlah masak-masak hujah atau bantahanmu. Jangan sesekali berisyarat dengan menggunakan tangan dan jangan pula suka menoleh ke belakang. Jikalau engkau sedang marah, diamlah dulu dan setelah reda kemarahanmu, ucapkanlah isi hatimu dengan baik. 


~renungan bersama~ :)

3 Julai 2011

Dah 20 thn!!!

..huhu..baru bksempatan nk update blog ni.. :P
     Spatutnya entry ni kna tulis after 16 jun..huhu..tp, bz ckit la..sory yer~
Skrg ni, umur pnulis dh msuk 20thn…(dh tua upanya..huhu)..
....Dh msuk 20 thn ni, byk bnda yg pnulis fikir n nak wat…(permudahkanlah urusanku ya Allah)..
Antaranya ialah, nak dpt pointer yg lbh baik sem ni ( tu je yg leh gtau)..yg lain rahsia..hehe~
...Hurm.. msa 16 jun tu, pnulis n member2  yg lain g tgk gerhana bulan..wpun xpat tgk spnuhnya sbb awan
tebal, Alhamdulillah kteorg bksmpatan gak tgk proses2 gerhana bulan tu berlaku.. :)
pnulis bsyukur sgt sbb pnulis bertuah dpt tgk gerhana bulan sempena hari lahir pnulis 16 jun tu..
~alhamdulillah~
..x lupa gak kt member2 uitm, yg sambut bday pnulis kt padang bola keranjang  siap ada cup cake coklat
lg..~sweet gitu~ thanks a lot!.. syg korg!..(ngeee~~~)
..n sapa2 yg wish bday, trma ksih byk2.. :)